Armeijat ovat saapuneet kanjoniin, jossa on vihollisen lisäksi kauan etsitty mammutti. Molemmat osapuolet ovat valmistautuneet ottamaan mammutin kiinni. Vastapuolen eliminoiminen samalla helpottaa saaliinjakoa.

Asettelu
1. Molemmat pelaajat heittävät noppaa. Korkeamman silmäluvun saanut pelaaja saa päättää kummalle puolelle pöytää asettaa armeijansa.
2. Pelaajat heittävät jälleen noppaa. Korkeamman silmäluvun saanut pelaaja päättää aloittaako asettelemaan miniatyyrejään pelikentälle ensimmäisenä vai toisena
3. Vuorotellen molemmat pelaajat asettavat yhden yksikön pöydälle siten, että armeijoiden väliin jää vähintään 24” alue. Ryhmittäytymisalue on 12” oikeasta ja 12” vasemmasta reunasta sekä 12” oman puoliskon pelilaudan reunasta.
4. Kaikki sotakoneet asetetaan pöydälle samaan aikaan. Sotakoneet saa asettaa kuitenkin eri puolille omaa ryhmittymisaluettaan.
5. Yksiköiden sankarit asetetaan yksiköidensä mukana pelipöydälle. Kaikki muut hahmot asetetaan pöydälle viimeiseksi vasta sen jälkeen, kun armeijan muut yksiköt on jo asetettu pöydälle.
6. Tiedusteluyksiköt asetetaan pelipöydälle kun molempien osapuolien joukot ovat jo pelipöydällä. Jos molemmilla osapuolilla on tiedusteluyksiköitä, heitetään noppaa ja suuremman tuloksen saanut saa päättää asettaako hän omansa ensimmäiseksi vai viimeiseksi. Joukot asetetaan tiedusteluyksiköiden sääntöjen mukaisesti.

Kuka aloittaa ja pelin kesto
Molemmat pelaajat heittävät noppaa. Se pelaajista, joka lopetti yksiköiden asettelun ensimmäiseksi (tiedusteluyksiköitä ei lasketa) saa noppatulokseensa +1. Suuremman tuloksen saanut saa päättää aloittaako vai ei. Peli kestää 6 vuoroa.

Taistelualue
Taistelualue on 48 x 72 tuuman kokoinen ja kuvaa jäisten vuorien ympäröimää kanjonia. Kanjoniin on kaksi sisäänkäyntiä. Molempien kenttäpuolien sisäänkäynti on 24” oikeasta ja 24” vasemmasta reunasta jäävä alue. Taistelussa pakenevat joukot suuntaavat aina kohti omaa ryhmittymisalueen sisäänkäyntiä. Kanjonissa ei saa olla maastoa, joka luokitellaan ylipääsemättömäksi.

Erikoissäännöt
Mammutti, Raivoisa talvisää ja Sanatkin jäätyvät suuhun

Mammutti
Mammutti on hämmentyneessä mielentilassa suurten sotajoukkojen ilmestyessä molemmille puolille kanjonin suuaukkoja, tukkien mammutin ulospääsytiet. Mammutti sijoitetaan keskelle pelialuetta ja sen kärsän suunta heitetään ”scatter”-nopan avulla.

Heittäkää ensimmäisen vuoron alussa noppaa ja 4+ mammutti lähtee liikkeelle. Mammutti liikkuu viimeistään vuoron 2 alussa. Mammutti liikkuu aina molempien osapuolien pakollisten liikkeiden aikana. Mammutti liikkuu ”scatter”-nopan nuolien suuntaan 2d6 noppien näyttämän määrän tuumia. Jos mammutti joutuu oman liikkeensä aikana kosketuksiin yksikön kanssa, rymistelee se yksikön yli. Mammutin rymistellessä yksikön yli, ottaa yksikkö 1d6+1 voima 10 osumaa. Rymistelyn jälkeen mammutti asetetaan 2” päähän yksiköstä menosuuntaansa. Mammutin koon takia se voi rymistellä useamman yksikön yli samaan aikaan. Yksiköt joiden yksikkövoima on 5 tai alle, sekä yksittäiset jalan liikkuvat hahmot voivat halutessaan yrittää väistää mammuttia heittämällä aloitetestin. 6 epäonnistuu aina.

Kuudennella vuorolla molempien pakollisten liikkeiden aikana heitetään 1d6. Mammutti jatkaa liikkumistaan enää tuloksella 4+. Tämä kuvaa mammutin väsymistä jatkuvaan juoksenteluun. Jos mammuttiin osuu tykin kuula, maahisfanaatikko, kiven murikka jne. liikkuu mammutti automaattisesti ammuntavuoron päätteeksi. Mammuttia ei saa kuitenkaan valita ammunnassa maaliksi eikä sen yli voi ampua koska se peittää näkyvyyden. Sama koskee taikoja, jotka vaativat LOSIA.

 

Seuraava sivu