Historiallisia Games Workshop -pelejä osa 1:
Space Hulk kevätkampanja Puolenkuun Peleissä

 

Keväällä 2003 Puolenkuun Peleissä pelattiin kampanjaa, jossa tutustuttiin Games Workshopin 80-luvun lautaminiatyyripeliin nimeltä Space Hulk. Peliin pääsi osallistumaan Puolenkuun Peleissä. Peli ja miniatyyrit olivat Puolenkuun Peleillä omasta takaa, joten pelaajat eivät tarvinneet mitään pelivälineitä voidakseen osallistua kampanjaan.

Space Hulk on peli, jossa ihmiskunnan parhaimmat eliittisoturit, avaruusmerijalkaväen terminaattorit puhdistavat Space Hulkkeja, suunnattomia avaruushylkyjä, geenihirviöistä. Peli on nopeatempoinen ja paikoitellen jopa ahdistavan jännittävä, sillä termitaattoreilla on rajoitettu aika vuoronsa tekemiseen. Näin tavoitetaan hyvin tunnelma kriittisestä tilanteesta. Peliä voisikin luonnehtia kyynisimmäksi ja epätoivoisimmaksi kamppailuksi, johon Games Workshop meidät pelaajat on koskaan pistänyt. Pelaajat saavat lyhyen tehtävänkuvauksen, mutta se miksi joku tehtävä tulee suorittaa jää yleensä hämärän peittoon - miksi merisotilaan sitä tulisi tietääkään, koska hänen tulee vain totella käskyä ja hoitaa mahdottomalta kuullostava tehtävänsä.

Puolenkuun Pelien kevätkampanjassa pelattiin skenaario skenaariollta vanhan Space Hulk l-autaminiatyyripelin tehtäviä. Käytössä oli aina reilun viikon verran sama skenaario, jota sai yrittää pelata niin kauan kunnes oli sen läpäissyt. Sen jälkeen skenaarion läpäisseet pääsivät osallistumaan seuraavaan skenaarioon eli saivat jatkaa pelaamista terminaattoreilla seuraavan viikon skenaariossa.

Myöhempään kampanjan keksineille tai lomamatkojen tms. syiden takia jälkeen jääneille tarjottiin mahdollisuus pelata muut kiinni tiistain miniatyyripeli-illoissa, joissa sai pelata edellisten viikkojen skenaarioita. Toukokuun 2003 lopussa katsottiin montako terminaattoripelaajaa oli suorittanut tehtävät loppuun asti.

Tehtävä 1 - Itsemurhatehtävä

Terminaattorit ovat juuri laivautuneet avaruushylkyyn, tehtävänään tuhota hylyn lentokontrollihuone ja estää näin geenihirviöiden poistuminen aluksesta. Heti saapumishetkellä merisotilaiden skannerit varoittavat lähestyvistä tuntemattomista elämänmuodoista - geenihirviöt eivät ole tuhlanneet aikaansa.

Terminaattoripelaajan tarkoitus oli tuhota aluksen lentokontrollihuone ampumalla sinne raskaalla liekinheittimellä. Jos pelaaja onnistui tuhoamaan huoneen, hän läpäisi skenaarion. Miestappioilla ei ollut merkitystä, geenihirviöitä ei saanut päästää karkuun. Tehtävää suorittamaan pelaaja sai yhden ryhmän terminaattoreja. Viiden miehen ryhmään kuului kersantti ja neljä merisotilasta, joista yhdellä oli raskas liekinheitin.

Tehtävän 1 selvittivät:

Miika Bergdahl
Mikko Gustafsson
Juha Ivanoff
Juha Jokinen
Lari Kallioinen
Sami Kiiski
Kimmo Kouri
Jukka Kulovuori
Jori Lahtinen
Petri Lintuniemi
Miika Lipiäinen
Tapio Mikkola
Peter Munter
Kari Mäkinen
Jarno Nousiainen
Ville Nieminen
Mikko Paavola
Juuso Pellava
Jussi Perttilä
Juho Sahiluoto
Tomi Sirvo
Tero Tapio
Ville Valjakka
Emil Westenius

Geenihirviöt onnistuivat voittamaan skenaarion ratkaisua yrittäneet terminaattorit 56 kertaa.

Tehtävä 2 - Tuhoa

Antaakseen aikaa hyökkäyksen sillanpääaseman vakiinnuttamiseksi, ryhmä terminaattoreita yrittää turvata tärkeän risteysalueen niin pitkään kuin mahdollista. Tehtävä on suoritettava kunnialla loppuun, vaikka ryhmän oma kohtalo näyttääkin tuhoon tuomitulta.

Ryhmän täytyi onnistua pidättelemään geenihirviöitä riittävän kauan. Heidän tuli onnistua tuhoamaan kolmekymmentä geenihirviötä ennen kuin itse kaatuivat selvittääkseen tehtävänsä. Koska koko risteys oli suojattava, oli terminaattorit ensin hajautettuina eri huoneisiin. Tehtävä oli erittäin tärkeä, joten perääntyminen ei ollut vaihtoehto, vaan taistelua tuli käydä vaikka viimeiseen mieheen.

 

 

 



Tehtävän 2 selvittivät:
Kimmo Kouri
Jukka Kulovuori
Jori Lahtinen
Peter Munter
Kari Mäkinen
Ville Nieminen
Jussi Perttilä
Juho Sahiluoto
Tomi Sirvo
Tero Tapio
Ville Valjakka
Emil Westenius

Geenihirviöt onnistuivat voittamaan skenaarion ratkaisua yrittäneet terminaattorit 24 kertaa.




Tehtävä 3 - Pelastus

C.A.T. -robotti sai talletettua sisäänsä datan avaruushylyn kryogeenisten osastojen joittelusta ja vartioinnista. Terminaattorit määrätään noutamaan robotti ehjänä takaisin, jotta sen tiedot voidaan hyödyntää seuraavassa hyökkäyksessä.

Tehtävään lähti kaksi ryhmää terminaattoreita, joista toinen kuljetti C.A.T. -robottia. Mikäli terminaattorit saivat kuljetettua robotin ehjänä alueen läpi, he saivat tehtävänsä suoritettua. Jos C.A.T. saatiin perille, mutta vahingoittuneena, tehtävä epäonnistui, mutta ryhmä sai jatkaa seuraavaan tehtävään pienin sanktioin. Kaikki tehtävästä selviytyneet toivat kuitenkin C.A.T:n ehjänä perille.


Tehtävän 3 selvittivät:
Sami Kiiski
Kimmo Kouri
Jukka Kulovuori
Jori Lahtinen
Peter Munter
Kari Mäkinen
Jussi Perttilä
Tomi Sirvo
Ville Valjakka
Emil Westenius

Geenihirviöt onnistuivat voittamaan skenaarion ratkaisua yrittäveet terminaattorit 42 kertaa.

 

Tehtävä 4 - Puhdista ja polta

Täistelun tiimellyksessä tulee tieto, että geenihirviöiden kynsiin on jäänyt 2 marineteknikkoa, jotka mutatoimalla geenihirviöt saavat osaston geenikannan itselleen. Tämän ei sallita missään nimessä tapahtua ja kaksi yksikköä marineita lähetetään tuhoamaan teknikot ennen kuin heidän geeninsä saastutetaan.

Terminaattoreiden tuli polttaa liekinheittimillä kaksi geenipankkihuonetta, jos he onnistuivat, he selvittivät tehtävän. Tällä kertaa tehtävää sai yrittää enää kolmesti, sillä kampanjan loppu alkoi piakkoin lähestyä. Tätä tehtävää ei myöskään voinut enää uudelleenyrittää sen jälkeen kun se vaihtui seuraavaan tehtävään.

Tehtävän 4 selvittivät:
Jukka Kulovuori
Jori Lahtinen
Peter Munter
Kari Mäkinen
Jussi Perttilä
Tomi Sirvo
Ville Valjakka
Emil Westenius

 

Tehtävä 5 - Harhautus

Kaikkien terminaattorien suora yhteishyökkäys vihollisen kryogeenista osastoa vastaan aiheuttaisi paljon menetyksiä ja ajanhukkaa - toinenkin mahdollisuus on olemassa. Kahden ryhmän täytyy kuitenkin harhauttaa vihollista suoralla hyökkäyksellä.

Merisotilaiden todellinen tarkoitus oli tuhota tämän kartta-alueen ulkopuolella oleva kryogeeninen yksikkö. Jos kryogeenisen yksikön geenihirviöt ehtisivät aktivoitua, sieltä syntyisi miljoonia vihollisia, jotka saattaisivat tuhota koko tämän aurinkokunnan. Jotta kryogeeniseen yksikköön pääsisi soluttautujia, piti terminaattorien vetää huomio puoleensa. Heidän tuli koukata vihollisen alueen kautta ja vetää vihollinen puoleensa. Jos vähintään viisi terminaattoria selvisi hengissä läpi alueen, sai tehtävän katsoa onnistuneen terminaattorien osalta.


Tehtävän 5 selvittivät:

Jukka Kulovuori
Jori Lahtinen
Peter Munter
Emil Westenius


Tehtävä 6 - Puolustus

Harhautus onnistui. Jäljelle jääneet kaksi ryhmää siirtyivät myrkkyineen todelliseen tavoitteeseen: putkistohuoneeseen. Tämä on C.A.T:n tietojen mukaan paras paikka myrkyttää uudet geenihirviöt ennen kuin ne pääsevät syntymään kryokammioistaan.

Terminaattoreiden täytyi puolustaa putkistohuonetta kunnes myrkkykaasu oli levinnyt kryogeenisen osaston ilmanvaihtoon. Jos terminaattorit onnistuivat pidättelemään geenihirviöitä 16 vuoroa ilman, että ne olivat hajoittaneet pohjoisseinän putkistot, kaikki osastolle sijoitetut jäädytetyt geenihirviöt tuhoutuivat herätessään. Silloin jäljelle jäisi vain aluksen siivoaminen muutamasta tuhannesta jo aktivoidusta geenihirviöstä.

Tehtävän 6 ja samalla koko kampanjan läpäisivät seuraavat pelaajat:
Jori Lahtinen
Peter Munter
Emil Westenius

Onnea voittajajille. Keisari on teistä ylpeä!

Keskustelua aiheesta myös foorumissamme