Warhammer 40.000:
Tehtävä periferiassa


Eastern Fringe, ihmisen imperiumin itäinen reunavyöhyke sijaitsee Astronomicanin ulkopuolella olevassa periferiassa ja on siis Imperiumin joukkojen helpon liikuteltavuuden ulkopuolella. Hieman yli vuosi sitten Rogue Trader Arnauld van Leeuwenhoek lähti Forculuksen sotilassatamasta komppanjallinen rangaistusvankeja mukanaan kohti tuota avaruuden vaarallista korpimaata. Van Leeuwenhoekin takaisin päin lähettämältä viestin tuojalta on äskettäin taitavien telepaatikoiden kautta onnistuttu saamaan viesti Korkeaherrojen neuvostolle. Kuuluisa Rogue Trader van Leeuwenhoek on matkansa aikana saanut käsiinsä Tau Tiger Shark -lentokoneen, jossa on tärkeitä Taun sotilassalaisuuksia. Korkeaherrojen neuvosto pyytää lähtövalmiudessa olevia vapaita armeijoita liikkeelle etsimään ja pelastamaan Rogue Trader van Leeuwenhoekia. Valitettavasti myös Taut ja muut heitä vastaan sotivat alienrodut ovat yhtäläisen kiinnostuneita Van Leeuwenhoekin tiedoista.

Joensuu Fanatic pääsivu ja ilmoittautumisohjeet
Ilmoittautumislista


Armeijalistat


Kun saavut turnaukseen sinulla tulee olla selkeä ja luettava armeijalista. Sen tulee sisältää kaikki miniatyyrit armeijassasi, niiden pistehinta sekä varusteet hintoineen. Laita myös nimesi ja puhelinnumerosi armeijalistaasi. Tuomarit eivät kerää listoja, mutta saattavat suorittaa pistotarkastuksia. Lisäksi lista tulee antaa vastustajan katsottavaksi ennen pelin alkua.

Muista tarkistaa, ettei armeijalistasi sisällä laittomuuksia ja sisältää täsmälleen käyttämäsi armeijan. Mahdolliset laittomuudet johtavat pisteiden menetyksiin ja törkeät sääntörikkeet tuomitaan tappioiksi (ts. laittomalla listalla on mahdotonta voittaa turnausta). Turnaus pelataan 1500 pisteen armeijoilla, joka tarkoittaa että armeijassasi saa olla miniatyyrejä 1500 pisteen edestä tai vähemmän, muttei yhtään enempää!


Armeijan rajoitukset

Armeijoita koskevat oman codexin rajoitukset. Kaikki armeijat, joille ei ole vielä ilmestynyt codexia käyttävät kaikista uusimpia White Dwarffeissa tai Chapter Approved (2004 versio) ilmestyneitä sääntöjä. Lisäksi seuraavat tulee huomioida:

- Turnaus pelataan Warhammer 40.000 4. edition säännöillä
- Liittolaiset ovat sallittuja vain Demonhunter ja Witch Hunter-armeijoissa codexin mukaisesti
- Tyranidien omat hive fleetit ovat sallittuja ja muutenkin pelataan vanhalla codexilla vaikka joku olisi uuden jo jostain saanutkin käsiinsä, seeding swarmia ei saa käyttää
- Special Charactereita ei saa käyttää
- Huomioikaa GW:n julkaisemat sääntötarkennukset codexeihin uuden edition myötä
- Kaikki armeijat tehdään normaalin Force Organization Chartin pohjalta, paitsi ne, joille on Codexissa oma (Saim-Hann, Iron Warriors, jne.)
- Armeijan ei tarvitse olla maalattu, mutta kasattu kylläkin
- Forge World tavara, joka ei esiinny virallisissa armeijalistoissa (codex/muu) on kielletty
- Turnauksen FAQ löytyy Puolenkuun Pelien foorumilta


Sallitut armeijat

Space Marines Codex armeijoineen
Space Marines Codex + Dark Angels + FAQ
Space Marines Codex + Blood Angels + FAQ
Space Marines Codex + Space Wolves + FAQ
Space Marines Codex + Black Templars + FAQ
13th Company
Imperial Guard Codexin armeijat
Armored Company (uusin WD-lista)
Demonhunters
Witch Hunters
Chaos Space Marines Codexin armeijat
Lost and the Damned
Eldar
Craftworld Eldar Codexin armeijat
Ulthwé Strike Force
Dark Eldar
Orks
Speed Freaks
Feral Orks (CA)
Tau
Kroot Mercenaries (CA)
Necrons
Tyranids


Skenaariot

Kierroksella 1 pelataan sääntökirjan mukainen alpha-tason cleanse. Pisteitä saa objective: table quarters mukaisesti eikä muusta.

Kierroksella 2 pelataan sääntökirjan mukainen gamma-tason Seek & Destroy, sillä muutoksella että Deep Strike ja Infiltrate ovat käytössä nopanheitolla 4+. Molemmat heitetään erikseen.

Kierroksella 3 pelataan sääntökirjan mukainen gamma-tason Secure & Control, sillä muutoksella että Deep Strike ja Infiltrate ovat käytössä nopanheitolla 4+. Molemmat heitetään erikseen.

Kierroksella 4 pelataan sääntökirjan mukainen gamma-tason Recon, sillä muutoksella että Deep Strike ja Infiltrate ovat käytössä nopanheitolla 4+. Molemmat heitetään erikseen.

Kierroksella 5 pelataan sääntökirjan mukainen omega-tason Take & Hold.

Maasto

Maastot on aseteltu ennen turnausta eikä niiden järjestystä saa muuttaa.

Pelin alussa

Ennen peliä pelaajilla on n. 5 minuuttia aikaa esitellä armeijansa vastustajalle. Tämän aikana on myös mahdollista esittää kysymyksiä koskien vastustajan armeijaa (tokihan se on mahdollista pelin aikanakin, mutta kysykää mieluummin ennen peliä). Armeijoiden esittelyn jälkeen pelaajat sopivat miten maasto toimii (maastojen kokoluokitus, mikä on vaikeakulkuista maastoa ja mistä saa minkäkin suojan).

PISTEYTYS

Turnauksen voittaa se pelaaja, joka saa eniten pisteitä alla olevista kategorioista. Tasapelin sattuessa voittaja on se pelaaja, jolla on enemmän pisteitä peleistä. Jos tilanne on vieläkin tasan ratkaistaan voittaja reilu peli –pisteiden perusteella ja tämänkin ollessa tasan arvalla.

Pelit (0-100 pistettä)

Jokaisen pelin jälkeen pelaajat tulevat kirjaamaan tuloksensa informaatiotiskille. Tarkemmat ohjeet pisteytyksestä:

Pisteiden erotus

Voittajan pisteet

Häviäjän pisteet

0-250

10

10

251-600

13

7

601-900

15

5

901-1200

17

3

1200+/luovutus

20

0


Reilu peli (0-5 pistettä)

Normaalisti vastustajan tulee saada 1 reilun pelin piste, mutta jos vastustaja osoittaa todella epäurheilijamaista käytöstä, voi pisteen jättää antamatta. Pisteet kirjataan informaatiotiskillä samalla kun pelipisteetkin.


Maalaus (0-20 pistettä)

Pelaajat arvostelevat toistensa armeijat. Kumpikin antaa 0, 1, 2, 3 tai 4 pistettä vastustajan armeijalle. Nolla tarkoittaa maalaamatonta ja neljä täydellisen näköistä armeijaa. Pisteet kirjataan informaatiotiskillä samalla kun pelipisteetkin.


Turnauksen aikataulu


Turnaus alkaa lauantaina 28.5.2005 kello 12:00 Joensuun Areenalla ja etenee seuraavasti:

12:00 - 12:30 Ilmoittautuminen
13:00 - 15:30 Kierros I
15:30 - 16:30 Tauko
16:30 - 19:00 Kierros II
19:00 - 19:30 Tauko
19:30 - 22:00 Kierros III

Messutapahtuma samoissa tiloissa on auki yleisölle kello 10-18 välisen ajan eli 1. tauon aikana on mahdollisuus tutustua tapahtumaan ja ruokailla. Otteluiden jälkeen halukkaat voivat majoittua paikan päällä lattiamajoituksessa. Sunnuntaina 29.5.2005 jatketaan taas kello 10:00 alkaen seuraavasti:

10:30 - 13:00 Kierros IV
13:00 - 13:45 Tauko
13:45 - 16:15 Kierros V
n. klo 16:45 Palkintojen jako ja kotiin


Turnauksen voittaja palkitaan Forge Worldin Tau Tiger Shark-lentokoneella.