JuhlaFanaticin pääsivulle
Guru 07 tapahtuman sivuille
Keskustelua tapahtumasta foorumillamme ja lista osallistujista
Osta JuhlaFanatic Trollandia hymni -turnauspaketti
Troll Countryn epämääräiset örkkiklaanit ovat alkaneet varustautua sotajalalle. Kaikki tuntuvat isoista peikoista pieniin hiitolaisiin asti odottavan uuden demonilordin saapumista ja pohjoisen kesäisessä yössä tunnutaan hyräiltävän omalaatuista hymniä tuon olennon kutsumiseksi. Ei ole taas Slaughteryn kaupungin läheisillä vapailla kansoilla muuta mahdollisuutta kuin lähettää armeijansa sotajalalle pelastaakseen alue suurelta hävitykseltä joka taas uhkaa...
Armeijalistat
Kun saavut turnaukseen sinulla tulee olla mukanasi selkeä ja luettava armeijalista. Sen tulee sisältää kaikki miniatyyrit armeijassasi sekä niiden pistehinta ja varusteet hintoineen. Pistä myös oma nimesi ja puhelinnumerosi armeijalistaasi. Tuomarit eivät kerää listoja, mutta saattavat suorittaa pistotarkastuksia.
Muista tarkistaa, ettei armeijalistasi sisällä laittomuuksia ja sisältää täsmälleen käyttämäsi armeijan. Mahdolliset laittomuudet (olivatpa kuinka tahattomia tahansa) johtavat siihen, että et voi voittaa turnauksessa palkintoja ja sinun on korjattava tavalla tai toisella listasi välittömästi lailliseksi. Turnaus pelataan 2000 pisteen armeijoilla, joka tarkoittaa että armeijassasi saa olla miniatyyrejä 2000 pisteen edestä tai vähemmän, muttei yhtään enempää!
Armeijan rajoitukset
Armeijoita koskevat oman armeijakirjan rajoitukset ja vain tässä sääntöpaketissa mainitut armeijat ovat sallittuja turnauksessa. Kaikki armeijat, joille ei ole vielä ilmestynyt armeijakirjoja käyttävät uusimpia White Dwarffeissa tai Annualeissa ilmestyneitä sääntöjä tai Ravening Hordes listaa. Lisäksi seuraavat asiat tulee huomioida:
- Turnaus pelataan 7. edikan säännöillä.
- Armeijan tulee olla maalattu.
- Yksiköiden ei tarvitse olla täysin kuvaavia. Tällaisissa tapauksissa pelaajan tulee kuitenkin kertoa vastustajalle ennen pelin alkua mitä varusteita yksiköllä on (taikaesineitä, fanaatikkojen määrää, assassinien piilopaikkoja yms. ei tietenkään tarvitse paljastaa).
- Vielä julkaisemattomia miniatyyrejä saa kuvata konvertoiduilla miniatyyreillä.
- armeijakirjoissa olevien Special Characterien käyttö on sallittua, muiden ei.
- Regiments of Renown-yksiköt ovat sallittuja Dogs of War armeijoissa. Muut armeijat eivät saa käyttää näitä yksiköitä.
- Dogs of War-yksiköt (siis muut kuin RoR:t) ovat sallittuja
- Turnauksen FAQ löytyy Puolenkuun Pelien foorumilta
Sallitut armeijat
Empire
Middenland Army (Storm of Chaos)
Cult of Ulric (Annual 2004)
Orcs & Goblins
Grimgor’s ‘Ardboyz (Storm of Chaos)
Bretonnia
Errantry War (Storm of Chaos)
Hordes of Chaos
Beasts of Chaos
Archaon’s Horde (Storm of Chaos)
Daemonic Legion (Storm of Chaos)
Lizardmen (myös Southlands–lista on sallittu)
Dwarfs
Slayer Army (Storm of Chaos)
Chaos Dwarfs (Ravening Hordes)
High Elves
Sea Patrol (Storm of Chaos)
Wood Elves
Dark Elves
Dark Elves: Garrison Army (Annual 2004)
Cult of Slaanesh (Storm of Chaos)
Vampire Counts
Army of Sylvania (Storm of Chaos)
Skaven
Clan Eshin Army (Storm of Chaos)
Tomb Kings
Ogre Kingdoms
Lustria-kirjan armeijalistat
Dogs of War (Annual 2004)
Voittopisteet (Victory Points) |
Jokainen vihollisen yksikkö, joka on lyöty, pakenemassa tai poistunut pöydältä on hyväksesi pistearvonsa arvoinen voittopisteissä. Itsenäiset hahmot ( characters ) , sekä hirviöt, joilla hahmot mahdollisesti ratsastavat katsotaan tässä yhteydessä kaikki erillisiksi yksiköiksi. |
Pisteitä yksikön pistemäärän verran |
Saat puolet yksikön arvosta voittopisteinä, jos vihollisen yksikkö on menettänyt puolet yksikön miniatyyreistä - hahmojen, sotavaunujen ( chariot ) tai hirviöiden ollessa kyseessä, jos yksikkö on menettänyt puolet alkuperäisistä kestopisteistään ( wounds ). |
Puolet yksikön pistearvosta |
Kontrolloit vastustajaasi enemmän taistelukentän neljänneksiä. Kontrollointi edellyttää, että neljänneksellä on vähintään yksi yksikkösi, jolla on unit strenght 5 tai enemmän eikä sitä ole ajettu pakosalle eikä se ole single model tai flyer/flying unit ja vastustaja ei saa pystyä täyttämään samaa ehtoa. |
+100 |
Vihollisen kenraali on lyöty, pakenemassa tai poistunut pöydältä. |
+100 pistettä (lyödyn yksikön pisteiden lisäksi) |
Armeija on vienyt vastustajaa enemmän toisen standardeja pelin aikana . |
+100 pistettä |
Vihollisen Battle Standard on hallussasi pelin lopussa. |
+50 pistettä |
Skenaariot
Skenaario I Pasuunatuulet
Warhammer sääntökirjan skenaario Pitched Battle seuraavin muutoksin:
Ei objektiivia ja voittopisteet lasketaan normaalin tapaan käyttäen hyväksi yllä olevaa taulukkoa.
Erikoissääntö: Kovia tuulenpuuskia. Jos haluat tai sinun on pakko liikuttaa yksikköä, joka on single model / flying unit/skirmisher unit niin nopan-heitolla 5-6 yksikkö ei voikaan liikkua perusmaaliikettään pidemmälle kun kova tuulenpuuska osuu siihen.
|
Skenaario II Taistelukentän valtaus
Molemmat armeijat pyrkivät saamaan taistelukentän hallintaansa.
Alkuasettelu ja aloittajan määrittäminen samaan tapaan kuin Warhammer sääntökirjan skenaario Pitched Battle.
Puolen valinnan jälkeen, mutta ennen yksiköiden asettelua heitetään noppaa. Isomman silmäluvun saanut saa valita ensin kumman oman ryhmittymisalueensa neljänneksistä ottaa kotikentäkseen. Siihen nähden kulmittain oleva neljännes on vastapelaajan kotikenttä.
Taistelun jälkeen lasketaan voittopisteet yllä olevasta taulukosta seuraavin muutoksin. Taistelukentän neljännesten kontrolloimisesta ei saa pisteitä. Sen sijaan neljänneksien valloitus katsotaan seuraavasti: Omasta kotikentästä saa 2 pistettä ja vastustajan kotikentästä 8 pistettä. Oman kotikentän viereisestä alueesta saa 4 pistettä ja vastustajan kotikentän viereisestä alueesta saa 6 pistettä. Jos molemmat pitävät neljännestä hallussaan, he saavat siitä puolet niistä pisteistä, paljonko arvoinen se itselle on . Esim. Oma kotipesä 2 eli puolet 1, mutta vastustajalle 8 eli 4. Se kumpi saa kaiken kaikkiaan enemmän pisteitä alueista saa siirtää pisteytystaulukon tulosta yhdellä rivillä haluamaansa suuntaan. Esim. 17-3 voitto 20-0 voitoksi tai 7-13 tappio tasapeliksi.
|
Skenaario III Heikkenevä magiakenttä
Taistelukentän päällä on magiakenttään vaikuttava myrsky, joka vaikeuttaa maagien toimintaa.
Asettelut tehdään kuten Warhammer sääntökirjan skenaariossa Pitched Battle, seuraavin muutoksin: Oma ryhmittymisalue on jaettu kuvan tavoin halkaisijansa kohdalta kahtia. Se pelaajista, joka ei saanut valita pelipuolta, valitsee kummin päin ryhmittymisalueet halkaistaan (map 1 tai map 2). Muutoin asettelu on kuten Pitched Battlessa.
Ei objektiivia ja voittopisteet lasketaan normaalin tapaan käyttäen hyväksi yllä olevaa taulukkoa.
Erikoissääntö: Heikkenevä magiakenttä
Joka loitsuvuorolla ensimmäinen loitsu toimii normaalisti. Toinen loitsu toimii muuten samoin, mutta nopat, joista tulee 6 poistetaan laskuista (irresistable force käy siis melko mahdottomaksi). Kolmannelta loitsulta poistetaan nopat, joiden tulos on 5 ja 6, neljänneltä loitsulta 4,5 ja 6 jne. Loitsiminen vaikeutuu vaikka yhtään loitsua ei olisi saatu vielä toimimaankaan.
Bound Itemsien power level on -1 ja ne kuluvat loppuun d6 heitolla 1, paitsi jos ne olisivat muutenkin kuluneet loppuun heitolla 1, niin ne kuluvat loppuun heitoilla 1 ja 2.
Tomb Kings armeijoille tämä vaikuttaa kuten drain magic .
|
Skenaario IV Kaappaus
Kuten Warhammer sääntökirjan skenaario Pitched Battle, mutta tässä on lisänä kolme objektiivia, joita yritetään kaapata.
Kolme objektiivimerkkiä laitetaan pelilaudalle kuvan osoittamalla tavalla. Yksi keskelle ja kaksi keskilinjalle 12" reunoista. Se pelaaja, joka saa useamman objektiivimerkin itselleen saa pelin jälkeen siirtää pisteytystaulukon tulosta yhdellä rivillä haluamaansa suuntaan. Esim. 17-3 voitto 20-0 voitoksi tai 7-13 tappio tasapeliksi.
Objektiivimerkki on hallussa pelaajalla, jos hänellä on 3" päässä merkistä oma yksikkö, joka on kykenevä valtaamaan neljänneksen. Sama yksikkö ei kuitenkaan voi yhtaikaa vallata neljännestä, jos se pitää hallussaan objektiivimerkkiä (saa valita kumpaa pitää hallussaan). Jos molemmilla on yksikkö, yksiköitä 3" päässä merkistä, objektiivimerkki kuuluu sille kellä on sen luona suurempi unit strenght. Bannerit lasketaan tässä unit strenght 10 arvoisiksi.
Pelaajien on hyvä tuoda mukanaan noppia, tokeneita tms. esittämään objejktiivimerkkejä. |
Skenaario V Ennakoitu yhteenotto
Warhammer sääntökirjan skenaario Pitched Battle.
Ei objektiivia ja voittopisteet lasketaan normaalin tapaan käyttäen hyväksi yllä olevaa taulukkoa.
|
Pisteytys
Turnauksen voittaa se pelaaja, joka saa eniten pisteitä alla olevista kategorioista. Tasapelin sattuessa voittaja on se pelaaja kummalla on enemmän pisteitä peleistä. Jos tilanne on vieläkin tasan ratkaistaan voittaja reilu peli �pisteiden perusteella ja tämänkin ollessa tasan arvalla.
Pelit (0-100 pistettä)
Jokaisen pelin jälkeen pelaajat tulevat kirjaamaan tuloksensa informaatiotiskille.
Tarkemmat ohjeet pisteytyksestä:
Pisteiden erotus |
Voittajan pisteet |
Häviäjän pisteet |
0-399 |
10 |
10 |
400-799 |
13 |
7 |
800-1199 |
15 |
5 |
1200-1599 |
17 |
3 |
1600+ |
20 |
0 |
luovutus |
20 |
0 |
Maalaus (0-25 pistettä)
Pelaajat arvostelevat toistensa armeijat. Kumpikin antaa 0, 1, 2, 3, 4 tai 5 pistettä vastustajan armeijalle. Nolla tarkoittaa maalaamatonta ja viisi täydellisen näköistä armeijaa. Pisteet kirjataan informaatiotiskillä samalla kun pelipisteetkin.
Turnauksen aikataulu
Turnaus alkaa lauantaina 16.6.2007 kello 10:00 Lahden Sibeliustalossa ja etenee seuraavasti:
9:00 - 9:30 Ilmoittautuminen
10:00 - 12:30 Kierros I
12:30 - 13:30 Tauko
13:30 - 16:00 Kierros II
16:00 - 16:30 Tauko
16:30 - 19:00 Kierros III
Guru07-tapahtuma samoissa tiloissa on auki yleisölle kello 10-18 välisen ajan eli 1. tauon aikana on mahdollisuus tutustua tapahtumaan ja ruokailla. Otteluiden jälkeen halukkaat voivat majoittua Sibeliustalolla. Sunnuntaina 17.6.2007 jatketaan taas kello 9:30 alkaen seuraavasti:
9:30 - 11:45 Kierros IV
11:45 - 12:30 Tauko
12:30 - 15:00 Kierros V
noin klo 15:30 Palkintojen jako
Turnauksen voittaja saa palkinnokseen Forge Worldin 150 euron arvoisen Great Unclean One Greater Daemon of Nurgle miniatyyrin ja Lordin CD-levyn.