Tyhjä valtaistuin

 

Viisaat osaavat kertoa lukuisia tarinoita tarunhohtoisista kuningaskunnista. Jotkut ovat olleet olemassa vuosituhansia, mutta uusia syntyy jatkuvasti. Useasti urhoolliset kuninkaat ovat lyöneet valtakuntaansa uhkaavat voimat. Eräs pergamentteihin kirjoitetuista tarinoista kertoo kuningaskunnasta, joka kuningas oli voittamaton. Hän selvisi aina voittajana mistä tahansa taistosta. Mutta kerran, kun kuninkaan oli taas aika puolustaa valtakuntaansa, tapahtui jotain odottamatonta. Kuningas ei ilmaantunutkaan taistelukentälle. Naapurikansojen hetki oli koittanut.

Se on kadonnut historian hämärään, kuka silloin valtasi entisen kuninkaan valtakunnan. Kuka nousikaan tyhjälle valtaistuimelle? Ja kauanko hänen valtakautensa kesti?


Lahti Fanatic 4 pääsivu ja ilmoittautumisohjeet
Ilmoittautumislista

Armeijalistat

Kun saavut turnaukseen, sinulla tulee olla selkeä armeijalista sekä Hyvän, että Pahan puolen armeijallesi. Sen tulee sisältää kaikki miniatyyrit armeijassasi sekä niiden pistehinta ja varusteet hintoineen. Laita myös nimesi ja puhelinnumerosi armeijalistaasi. Tuomarit eivät kerää listoja, mutta saattavat suorittaa pistotarkastuksia. Lisäksi listat tulee antaa vastustajan katsottavaksi ennen pelin alkua.

Muista tarkistaa, ettei armeijalistasi sisällä laittomuuksia ja sisältää täsmälleen käyttämäsi armeijan. Mahdolliset laittomuudet, olivatpa kuinka tahattomia tahansa, johtavat siihen, että et voi voittaa turnauksessa palkintoja ja sinun on korjattava listasi välittömästi lailliseksi tavalla tai toisella. Turnaus pelataan 600 pisteen armeijoilla, joka tarkoittaa, että 610 pistettä voi käyttää toiseen armeijaan. Loput pisteistä voi käyttää toiseen armeijaan, kuitenkin niin, että armeijoissa saa olla yhteensä maksimissaan 1200 pisteellä joukkoja.

Armeijoiden rajoitukset

1: Armeijat muodostetaan käyttämällä Legions in Middle Earth (LoME)– kirjan armeijalistoja. Armeijat voivat olla valittuja yhdestä osastosta tai olla liittolaisarmeijoita, mutta tällä on merkitystä turnauksen teemapisteytykseen.

2: Käytetyt joukot voidaan valita niistä joukoista, jotka esiintyvät pelin kovakantisesta sääntökirjassa tai sen jälkeen julkaistuissa lisäosissa. Varsinaisen sääntökirjan A Shadow in the East -osastolta ei saa valita joukkoja koska A Shadow in the East-lisäosa sisältää niiden päivitetyt versiot.

3: Lisäksi sääntökirjan painovirheiden takia sallittuja joukkoja ovat King of the Dead sekä Army of the Dead (säännöt Mines of Moria -paketin sääntökirjassa tai netissä).

4: Niitä miniatyyrejä, joiden varsinaiset säännöt ovat vielä julkaisematta, mutta ne esiintyvät LoME – kirjassa, ei saa käyttää. Tämä koskee myös sellaisia varusteoptiota, joita ei varsinaisissa säännöissä vielä ole (esim. hevonen Gil-galadille tai rumpu Mordorin peikolle).

5: Niitä hahmoja, jotka eivät esiinny LoME – kirjassa, ei saa käyttää (Esim. Tom Bombadil, Kultamarja, Gollum jne.)

6: LoME-kirjassa esitetyt rajoitukset (Limits) ovat käytössä seuraavin poikkeuksin:.

I: Yhdessä armeijassa pitää olla 3 - 50 miniatyyriä.

II: Kummankin armeijan tulee sisältää vähintään 200 pisteen edestä sankareita (Hero) ja lipunkantajia (Warriors with Banner), mutta ylärajaa näille ei ole. Sekä lipunkantajan että itse lipun hinta lasketaan tähän rajaan. Goblinien rumpu ja hobittien viestitorvien kantajat (signal horn) lasketaan myös tähän rajaan. Armeijassa on kuitenkin oltava vähintään yksi sankari jokaista liittoutunutta osastoa kohti, kuten LoME:n säännöissä kerrotaan.

III: . Itse sotakoneita ei lasketa 50 miniatyyrin rajaan, mutta niiden miehistöt lasketaan.

7: Miniatyyrien varustuksen tulisi vastata armeijalistan tietoja ja jos poikkeuksia on, tulisi niistä hyvin selvästi kertoa ennen pelin alkamista

Huomaa, että jousiraja lasketetaan vain sotureista (warriors), ja jokaiselle liittoutuneelle osalle erikseen.

Tärkeät lisäykset tai muutokset sääntöihin

Seuraavat erratat ovat käytössä turnauksessamme:
GW:n oma virallinen LotR Errata
Puolenkuun Pelien LotR FAQ [ilmestyy pian]

Alla listattuja jousiampujia koskevat seuraavat sääntölisäykset:

Rohanin, Haradin ja Khandin ratsastajista (tavalliset ja palkkasoturit) ainoastaan ne, joilla on vain jousi kädessä, lasketaan varustautuneiksi jousin. Niitä joilla jousi on selässä, ei lasketa jousimiehiksi, eivätkä he voi käyttää jousiaan, mutta miniatyyrin pistehinta säilyy samana. HUOM! Tämä on vaihtoehtoinen sääntö, eli pelaajan tulee ennen peliä ilmoittaa vastustajalleen, onko hän käyttänyt tätä sääntöä armeijoissaan vai ei.


Grimaa koskevat seuraavat sääntölisäykset:

A. Grima paljastuu automaattisesti, jos minkä tahansa vuoron alussa hänen vaikutusalueensa sisällä (6”/12 cm) on kaksi kertaa enemmän Pahan puolen miniatyyrejä kuin Hyvän puolen miniatyyrejä.

B. Sen jälkeen kun Grima on paljastunut, hänen Mightia koskeva erikoissääntönsä ei enää toimi.

C. Grima ei voi vallata objektiiveja tehtävissä (esim. Take and Hold tai Domination) tai lasketa koskaan Recoinnoitre – skenaarion objektiiveihin. Hän ei myöskään voi olla pakenija Cornered! – skenaariossa.


Rohan Outridereitä koskee seuraava sääntölisäys:

Rohan Outridereitä saa olla maksimissaan kuusi kappaletta sellaisessa listassa, jossa on myös Gamling, joka on varustettu Royal Banner of Rohanilla.


Armeijoita, jotka pystyvät ampumaan jousilla (kaikki jousityypit, mukaan lukien varsijouset) 20 laukausta tai sen yli vuorossa, koskee seuraava sääntölisäys:

Pelaaja saa ampua armeijallaan maksimissaan 20 laukausta jousilla/varsijousilla yhdessä vuorossa. Enempää laukauksia ei saa ampua. Kun armeija on Broken, armeijalla saa ampua maksimissaan 10 laukausta jousilla/varsijousilla yhdessä vuorossa.

 

Skenaariot

Turnauksessa pelataan ennalta määritetyt skenaariot, jotka löytyvät joko pelin sääntökirjasta tai Legions of Middle Earth - kirjasta (Take and Hold - skenaariosta pelataan LoME-kirjan versiota). Parittomilla kierroksilla pelaajat heittävät noppaa, suuremman luvun heittänyt pelaa skenaarion Hyvän puolen armeijallaan, ja pienemmän luvun heittänyt Pahan puolen armeijallaan. Tasatilanteet uusitaan. Parittomilla kierroksilla pelaajat käyttävät skenaariossa toista armeijaansa.

Maasto on järjestäjien valmiiksi asettelema, eikä sen järjestystä saa muuttaa. Pelaajien tulee ennen pelin alkua sopia mitä mikäkin maasto edustaa ja miten se vaikuttaa pelissä. Turnausskenaarioissa maastoja ei voi tuhota. Jos olet pelannut jo pöydällä, pyydä tuomareita vaihtamaan pöytääsi tai muuttamaan maastoasetelmaa. Skenaario pitää pelata määrätyn peliajan puitteissa. Kesken oleva kierros pelataan loppuun peliajan umpeuduttua, mutta uutta kierrosta ei enää saa aloittaa.

Kaikki skenaariot pelataan 4’ x 4’ kokoisilla pöydillä. Lisäksi seuraavia tarkennuksia ja lisäyksiä käytetään:

Pitched Battle
1: Peli pelataan siihen asti, kunnes toinen armeija pienenee kolmannekseen alkuperäisestä lukumäärästään (ei neljännekseen, kuten alkuperäisissä säännöissä).

Cornered!
1: Pakenija lasketaan poistuneeksi kentältä, kun sen alusta ylettää kentän reunaan.
2: Gobliinien rumpu, sotakone tai osa sen miehistöä eivät voi olla pakenijoita. Seuraavaksi kallein miniatyyri on pakenija.
3:Jos pakenija on mumak, itse mumakiin tulleen vammat lasketaan. Howdahiin tai Commanderiin/Mahudiin tulleita vammoja ei lasketa.

Meeting Engagement
1: Peli pelataan siihen asti, kunnes toinen armeija pienenee kolmannekseen alkuperäisestä lukumäärästään (ei neljännekseen, kuten alkuperäisissä säännöissä).

Domination
1: Jos mumak on kiinni vallattavassa kohteessa pelin lopussa, lasketaan itse norsun, Commanderin/Mahudin ja kaikkien kyydissä olevien haradilaisten olevan kiinni vallattavassa kohteessa.

Take and Hold
1: Jos pelaaja pelaa mumakilla, hän saa ennen pelin alkua pelaaja päättää, kuinka paljon Haradrim Warrioreja hänellä on mumakin kyydissä. Näille ei heitetä omaa Reinforcements-heittoa, vaan ne saapuvat mumakin mukana. Mumakilla ei voi vallata kohdetta, koska sen alusta ei mahdu kokonaan alueelle. Myös kyydissä oleva haradilaiset ovat liian kaukana vallatakseen kohdetta.

To Kill a King
1: Jos armeijan leader on mumak, pitää itse norsu tappaa.. Howdahiin tai Commanderiin/Mahudiin tulleita vammoja ei lasketa.

Reconnointre
1: Peli pelataan siihen asti, kunnes toinen armeija pienenee kolmannekseen alkuperäisestä lukumäärästään (ei neljännekseen, kuten alkuperäisissä säännöissä).
2: Jos mumak poistuu kentältä vastustajan päädystä, lasketaan itse norsun, Commanderin/Mahudin ja kaikkien kyydissä olevien haradilaisten täyttäneen tehtävän objektiivit.


Turnauksen pisteytys

Pelikierroksia pelataan ennalta määrätty määrä, joista jokaisella pelataan yksi peli. Jokaisesta pelistä saa pelipisteitä, maalauspisteitä ja teemapisteitä alla olevien ohjeiden mukaan. Jokaisen pelikierroksen jälkeen pelaajat tuovat turnauksen alussa saamansa kaavakkeet tuomarille, joka päivittää tulokset.

Turnauksen voittaa se pelaaja, joka saa eniten pisteitä alla olevista kategorioista. Turnauksen jälkeen kaikki pelaajan saamat pisteet lasketaan yhteen, ja se pelaaja, jolla on eniten pisteitä, on turnauksen voittaja. Tasapelin sattuessa voittaja on se pelaaja, kummalla on enemmän pelipisteitä (jos tilanne on vieläkin tasan, ratkaistaan voittaja teemapisteiden perusteella ja tämänkin ollessa tasan arvalla).

Pelipisteet (0, 5, 10, 15 tai 20 jokaisesta pelistä)

Pelin lopputuloksen perusteella jaetaan pisteitä seuraavasti:

Merkittävä voitto 20-0
Marginaalinen voitto 15-5
Tasapeli 10-10
Luovutus 20-0

Voiton taso määräytyy skenaariossa esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Maalauspisteet (0, 1, 2 tai 3 jokaisesta pelistä)

Maalauspisteitä jaetaan siten, että jokainen pelaaja antaa ennen peliä vastustajansa armeijalle maalauspisteitä seuraavan ohjeen mukaan:

3 pistettä: Koko armeija on maalattu ja alustat on viimeistelty. Maalausjälki on yksityiskohtaista ja hienoa.

2 pistettä: Koko armeija on maalattu käyttäen vähintään neljää eri väriä ja alustat on viimeistelty. Maalausjälki on kohtalaista.

1 piste: Armeijan maalaus ja alustojen viimeistely on kohtalaista. Yli 3/4 armeijan miniatyyreista on maalattu käyttäen vähintään neljää eri väriä ja näiden alustat viimeisteltyjä.

0 pistettä: Enemmän kuin 1/4 armeijasta on maalaamatta.

 

Teemapisteet (0, 3, 5 tai 7 jokaisesta pelistä)

Teemapisteitä jaetaan siten, että jokainen pelaaja antaa ennen peliä vastustajansa armeijalle teemapisteitä seuraavien ohjeiden mukaan:

7 pistettä: Armeija on tehty LoME – kirjan sääntöjen mukaisesti, käyttäen vain yhtä armeijalistaa (Esim. White Tower of Ecthelion).

6 pistettä: Armeija on tehty LoME – kirjan sääntöjen mukaisesti, käyttäen maksimissaan kahta armeijalistaa samasta osastosta, olettaen että nämä listat saavat liittoutua keskenään. (Esim. Gondor - White Tower of Ecthelion + Rangers of Ithilien).

5 pistettä: Teema on muodostettu LoME – kirjan liittolaissääntöjen mukaisesti, ja teemalle löytyy selkeät perustelut kirjasta tai elokuvasta, mutta se ei silti täytä 6 tai 7 pisteen kriteerejä. Esimerkiksi hyvin suunnitellut liittolaisarmeijat eri osastoista saavat 5 pistettä.

3 pistettä: Teema on muodostettu LoME – kirjan liittolaissääntöjen mukaisesti, mutta teemaa ei suoranaisesti pysty perustelemaan kirjan tai leffan tapahtumien perusteella.

0 pistettä: Teema on muodostettu LoME – kirjan liittolaissääntöjen ulkopuolelta.

 

Tarkennukset Legions of Middle Earth  - kirjan armeijalistoihin

Fellowship of the Ring

Jos armeijasi koostuu vain yhdestä LoME-kirjan armeijalistasta, on siihen mahdollista ottaa hahmoja Fellowship of the Ring – listastasta ilman, että lista lasketaan liittolaislistaksi. Vaatimuksena kuitenkin on, että lisättyjen hahmojen tulee sopia selkeästi armeijan teemaan (joko kirjan tai elokuvan mukaan). Jos tilanne ei ole vastustajasi mielestä näin, hänellä on oikeus antaa pisteitä normaalien sääntöjen mukaan.

Esimerkkejä: Legolas ja Gimli Grey Company – listassa tai Merri ja Pippin Fangorn – listassa.

”Champions of Good”

Seuraavat Wanderers of the Wild – listan hahmot lasketaan oman osastonsa lisäksi kuuluvan lisäksi seuraaviin armeijalistoihin:

Gildor Inglorion, Bilbo Baggins, Glorfindel = Rivendell

Murin and Drar = Erebor

Smeagol = Mikä tahansa armeija, jossa on Frodo Baggins.

Lisäksi ”The Eagles of the Misty Mountains” - armeijalistan lasketaan olevan yksi Woodland Realms – osion armeijalistoista, joten yksittäinen armeijalista Woodland Realms – osiosta liittoutuneena kotkien kanssa oikeuttaa kuuteen teemapisteeseen.

”Champions of Evil”

Seuraavat Champions of Evil – listan hahmot lasketaan oman osastonsa lisäksi kuuluvan lisäksi seuraaviin armeijalistoihin:

Balrog = Moria tai The Dwellers Below

Nazgulit = Angmar, Cirith Ungol, The Black Gate, Dol Guldur, Minas Morgul tai Barad-dur.

 

Ongelmatilanteet

Mahdollinen epäselvien sääntöjen tulkinta tapahtuu ensisijaisesti pelaajien kesken sopimalla, mutta mikäli asiasta ei päästä yksimielisyyteen, kutsutaan tuomari avuksi. Tuomarin sana on lopullinen ja kaikki sääntöselvennykset jne. julkaistaan usein kysytyissä kysymyksissä.

Tuomarille voi ilmoittaa myös, vastustaja pelaa laittomalla listalla.Mahdolliset laittomuudet johtavat pisteiden menetyksiin jokaista peliä kohti jonka pelaaja pelaa, eli laittomalla listalla on toisin sanoen mahdotonta voittaa turnausta, vaikka virhe olisikin ollut tahaton. Tarkista siis hinnat ja varusteet huolella, kun teet armeijalistaasi.

Turnauksen aikataulu

Turnaus alkaa lauantaina 30.9.2006 kello 10:00 Lahden messukeskuksessa ja etenee seuraavasti:

10:00 - 10:30 Ilmoittautuminen
11:00 - 12:45 Skenaario I: Meeting Engagement (1h 45 min)
12:45 - 13:00 Tauko
13:00 - 14:45 Skenaario II: Pitched Battle (1h 45 min)
14:45 - 15:30 Tauko
15:30 - 17:30 Skenaario III: Domination (2h)
17:30 - 17:45 Tauko
17:45 - 19:45 Skenaario IV: Take and Hold (2h)

MalliExpo -tapahtuma samoissa tiloissa on auki yleisölle kello 10-17 välisen ajan eli 2. tauon aikana on mahdollisuus tutustua tapahtumaan ja ruokailla. Otteluiden jälkeen halukkaat opastetaan majoituspaikkaan. Sunnuntaina 1.10.2006 jatketaan taas kello 10:00 alkaen seuraavasti:

10:30 - 12:15 Skenaario V: To Kill a King (1h 45 min)
12:15 - 12:30 Tauko
12:30 - 14:15 Skenaario VI: Reconnoitre (1h 45 min)

14:15 - 15:00 Tauko
15:00 - 16:15 Skenaario VII: Cornered! V (1h 15 min)

noin klo 16:50 Palkintojen jako