Aina Ensimmäisestä Ajasta lähtien ovat kääpiöt rakentaneet kuninkaidensa johdolla mahtavia saleja vuorten uumeniin, kooten niihin suuria aarrekätköjä tuhansien vuosien aikana. Sumuvuorilla ja Rautavuorilla sijaitsevat saleista tunnetuimmat, mutta muuallekin niitä rakennettiin. Historiaan perehtyneet osaavat kertoa, kuinka hiidet, lohikäärmeet tai vieläkin synkemmät olennot ovat vallanneet niitä kääpiöiltä, ja monen salin rikkaudet ovat kadonneet pimeyteen. Jotkut tarinat menneestä loistosta ovat jo kauan sitten unohtuneet.
Armeijalistat Kun saavut turnaukseen, sinulla tulee olla selkeä armeijalista. Sen tulee sisältää kaikki miniatyyrit armeijoissasi, niiden pistehinta ja mahdollinen varustus jokaiselle miniatyyrille. Pistä myös oman nimesi ja puhelinnumerosi armeijalistaasi. Vastustajallasi on oikeus nähdä armeijalistasi ennen pelin aloittamista tai tämän aikana. Tuomarit eivät kerää listoja, mutta saattavat suorittaa pistokokeita. Lisäksi vastapelaajasi voivat huomauttaa mahdollisista virheistä tuomareille. Armeijoiden rajoitukset Turnauksessa sinulla tulee olla kaksi armeijaa, sekä Hyvän puolen armeija, että Pahan puolen. Armeijoita koskevat seuraavat rajoitukset: -maksimissaan 510 pistettä voi käyttää toiseen armeijaan. Loput pisteistä voi käyttää toiseen armeijaan, kuitenkin niin, että armeijoissa saa olla yhteensä maksimissaan 1000 pisteellä joukkoja. HUOM! Rohanin ja Haradin ratsastajista ainoastaan ne miniatyyrit, jotka pitävät jousta kädessä lasketaan varustautuneiksi jousin. Niitä joilla jousi on vain selässä, ei lasketa jousia omaavien joukkoon, eivätkä he voi käyttää jousiaan, mutta miniatyyrin pistehinta säilyy samana. Miniatyyrien kuvaavuusvaatimukset Miniatyyrien tulee olla täysin kuvaavia, jokaisella miniatyyrillä tulee näkyä samat varusteet, jotka sille on rosterissakin merkitty. Miniatyyrin ajatellaan aina kantavan profiilinsa standardivarusteita, mutta ylimääräiset aseet ja muut optiot tulee olla näkyvissä niin, että vastustaja voi päätellä miniatyyrin varustuksen sen ulkonäön perusteella. Konversiot ovat sallittuja, kunhan ne ovat kuvaavia. Niiden tulee olla oikean kokoisella alustalla ja karkeasti ottaen samankokoisia kuin vastaava oikea miniatyyri. Esimerkiksi Cave Trollista konvertoitu Mordor Troll on sallittu, koska ei ole huomattavasti pienempi, kunhan alusta on halkaisijaltaan 60mm (sama kuin Mordor Trollilla), ja miniatyyriä on muuten konvertoitu Mordor Trollin oloiseksi. Jos huomaat, että vastustajan armeija ei noudata näitä sääntöjä, voit antaa yhtä astetta pienemmät teemapisteet. Tietenkin jos puute on todella pieni, vaikka yhden kilven puuttuminen, voi asiaa katsoa sormien läpi. Turnauksen eteneminen Ensimmäiselle pelikierroksella pelaajat arvotaan pelipareihin, ja heille ilmoitetaan myös pelipöydän numero, jossa peli pelataan. Se pelaaja, jonka nimi ilmoitetaan listassa vasemmalla puolella, pelaa kierroksen käyttäen Hyvän Puolen armeijaansa, ja toinen pelaaja käyttää Pahan Puolen armeijaansa. Toisella kierroksella pelaaja parit määräytyvät swiss-menetelmällä niin, että paras Hyvän Puolen pelaaja pelaa parasta Pahan Puolen pelaajaa vastaan, mutta pelaajat vaihtavat armeijoitaan, eli pelaaja joka pelasi ensimmäisen kierroksen Hyvän Puolen armeijallaan pelaa toisen kierroksen Pahan Puolen armeijalla. Kolmella (ja seuraavilla parittomilla) kierroksella pelaajaparit muodostetaan swiss-menetelmällä normaalisti (armeijoista riippumatta). Armeijat määräytyvät kuten ensimmäisellä kierroksella. Neljännellä (ja seuraavilla parillisilla kierroksilla) toimitaan kuten toisella pelikierroksella. Skenaariot Turnauksessa pelataan ennalta määritetyt skenaariot, jotka löytyvät pelin sääntökirjasta. Tarkempi aikataulu on esitetty sääntöpaketin alussa. Maasto on järjestäjien valmiiksi asettelema, eikä sen järjestystä saa muuttaa. Pelaajien tulee ennen pelin alkua sopia mitä mikäkin maasto edustaa ja miten se vaikuttaa pelissä. Turnausskenaarioissa maastoja ei voi tuhota. Jos olet pelannut jo pöydällä, pyydä tuomareita vaihtamaan pöytääsi tai muuttamaan maastoasetelmaa. Skenaario pitää pelata määrätyn peliajan puitteissa. Kesken oleva kierros pelataan loppuun peliajan umpeuduttua, mutta uutta kierrosta ei enää saa aloittaa. Skenaarioiden maksimipeliajat ovat: Pitched Battle: 2h Kaikki skenaariot pelataan sääntökirjan ohjeista poiketen 4’ x 4’ kokoisilla pöydillä. Lisäksi seuraavia tarkennuksia ja lisäyksiä käytetään: Take and Hold Priority arvotaan ensimmäisellä kierroksella, se ei ole automaattisesti Hyvällä puolella. Cornered! Pakenija lasketaan poistuneeksi kentältä, kun sen alusta ylettää kentän reunaan. Mumak Take and Hold: Ennen pelin alkua pelaaja voi päättää, että kuinka paljon Haradrim Warrioreja hänellä on mumakin kyydissä. Näille ei heitetä omaa Reinforcements-heittoa, vaan ne saapuvat mumakin mukana. Mumakilla ei voi vallata kohdetta, koska sen alusta ei mahdu kokonaan alueelle. Myös kyydissä oleva haradilaiset ovat liian kaukana vallatakseen kohdetta. Cornered!: Jos pakenija on mumak, itse mumakiin tulleen vammat lasketaan. Howdahiin tai Commanderiin/Mahudiin tulleita vammoja ei lasketa. Sauron ja Balrog Cornered!:Jos pelaajan Pahan puolen armeija koostuu vain kokonaisuudessaan Sauronista tai Balrogista (eli hänen armeijansa on jonkin verran alimittainen), pelaa hän silloin skenaarion normaalisti Sauronilla tai Balrogilla, koska armeijan jakaminen kahtia ei ole mahdollista. Turnauksen pisteytys Pelikierroksia pelataan ennalta määrätty määrä, joista jokaisella pelataan yksi peli. Jokaisesta pelistä saa pelipisteitä, maalauspisteitä ja kokoonpanopisteitä alla olevien ohjeiden mukaan. Jokaisen pelikierroksen jälkeen pelaajat tuovat turnauksen alussa saamansa kaavakkeet tuomarille, joka päivittää tulokset. Turnauksen voittaa se pelaaja, joka saa eniten pisteitä alla olevista kategorioista. Turnauksen jälkeen kaikki pelaajan saamat pisteet lasketaan yhteen, ja se pelaaja, jolla on eniten pisteitä, on turnauksen voittaja. Tasapelin sattuessa voittaja on se pelaaja, kummalla on enemmän pelipisteitä (jos tilanne on vieläkin tasan, ratkaistaan voittaja kokoonpanopisteiden perusteella ja tämänkin ollessa tasan arvalla). Pelipisteet (0, 5, 10, 15 tai 20 jokaisesta pelistä) Pelin lopputuloksen perusteella jaetaan pisteitä seuraavasti: Merkittävä voitto 20-0 Voiton taso määräytyy skenaariossa esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Maalauspisteet (0, 1, 2 tai 3 jokaisesta pelistä) Maalauspisteitä jaetaan siten, että jokainen pelaaja antaa ennen peliä vastustajansa armeijalle maalauspisteitä seuraavan ohjeen mukaan: 3 pistettä: Koko armeija on maalattu ja alustat on viimeistelty. Maalausjälki on yksityiskohtaista ja hienoa. 2 pistettä: Koko armeija on maalattu käyttäen vähintään neljää eri väriä ja alustat on viimeistelty. Maalausjälki on kohtalaista. 1 piste: Armeijan maalaus ja alustojen viimeistely on kohtalaista. Yli 3/4 armeijan miniatyyreista on maalattu käyttäen vähintään neljää eri väriä ja näiden alustat viimeisteltyjä. 0 pistettä: Enemmän kuin 1/4 armeijasta on maalaamatta.
Kokoonpanopisteet (0, 3, 5 tai 7 jokaisesta pelistä) Kokoonpanopisteitä voi saada kahdella eri tavalla. Molemmissa tavoissa jokainen pelaaja antaa ennen peliä vastustajansa armeijalle kokoonpanopisteitä seuraavan ohjeen mukaan: A: Jos vastustajan armeija noudattaa turnauspaketin lopussa esitettyjä kokoonpano-ohjeita, tulee pelaajan antaa vastustajalleen 7 pistettä automaattisesti. Epäselvissä tapauksissa tulee ottaa yhteyttä turnauksen tuomariin. B: Jos vastustajan armeija ei noudata turnauspaketin lopussa esitettyjä kokoonpano-ohjeita, arvioi pelaaja alla olevan ohjeen mukaan vastustajansa kokoonpanon teeman: 7 pistettä: Loistava teema! Teema on turnauskokoonpanoksi todella yllätyksellinen ja mielenkiintoinen. 5 pistettä: Hyvä teema. Armeijan koostumukselle löytyy selkeät perustelut kirjasta tai elokuvasta. 3 pistettä: Hieman ontuva teema. Teema on pääsääntöisesti kunnossa, mutta siitä on jotakin, mikä ei oikein sovi armeijaan. 0 pistettä: Teema on äärimmäisen huono, tai sitä ei ole ollenkaan. Ongelmatilanteet Mahdollinen epäselvien sääntöjen tulkinta tapahtuu ensisijaisesti pelaajien kesken sopimalla, mutta mikäli asiasta ei päästä yksimielisyyteen, kutsutaan tuomari avuksi. Tuomarin sana on lopullinen ja kaikki sääntöselvennykset jne. julkaistaan usein kysytyissä kysymyksissä. Tuomarille voi ilmoittaa myös, vastustaja pelaa laittomalla listalla.Mahdolliset laittomuudet johtavat pisteiden menetyksiin jokaista peliä kohti jonka pelaaja pelaa, eli laittomalla listalla on toisin sanoen mahdotonta voittaa turnausta, vaikka virhe olisikin ollut tahaton. Tarkista siis hinnat ja varusteet huolella, kun teet armeijalistaasi. Kokoonpano-ohjeet Näiden ohjeiden noudattaminen on vapaaehtoista, mutta niillä on vaikutusta turnauksen kokoonpanopisteisiin. Jos listasi joukot ovat kokonaan jostain sääntökirjan osiosta, ne saavat automaattisesti 7 kokoonpanopistettä, eikä niiden teemaa arvioida ollenkaan. Näin ollen esim. Elven Havens –listan mukaan tehdyssä kokoonpanossa saa olla vaikka Gil-Galad ja Elladan & Elrohir samassa listassa, vaikka ne eivät samalla aikakaudella eläneetkään. Sääntökirjan osoita on kuitenkin yhdistelty tai täydennetty turnausta varten. Muutokset löydät alla olevissa taulukoissa. King of the Deadin ja Army of the Deadin säännöt löytyvät Mines of Moria -paketin sääntökirjasta, tai alla olevasta osoitteesta netissä. http://oz.games-workshop.com/games/lotr/hobby/gaming/armyofthedead/default.htm
Turnauksen aikataulu 17.15 - 17.30: Tauko 17.30 - 18.45: Skenaario 4: Cornered (1h 15min)
14.00 - 16.00: Skenaario 6: Take and Hold (2h)
Turnauksen voittaja palkitaan Gimlin kypärällä.
|