Warhammer 40.000:
Keisarin mies
“Penateksella olen Jumala, provinssissa Keisarin
adjutantti!”, Lord Commander Kohler
Keisarin
mies -turnaus sijoittuu ihmiskunnan imperiumin pohjoisimpiin sub-sektoreihin
kuuluvaan Province Nordicaan, jossa paikallinen prokonsuli poikineen
on kuollut onnettomuudessa ja alue on ajautunut sisällissotaan.
Penateksen elintarvikeprefekti komentaja Kohler on ottanut sub-sektorin
hallintaansa rautaisella otteellaan ja on julistautunut alueen Lord
Commanderiksi. Tämä on ajanut pohjoisten alueiden tärkeimmän
ruuantuottajaprovinssin sisällissotaan. Paikalliset kaartit ovat
hälytystilassa. Kertaalleen karkoitetut Kaaoksen palvelijat ovat
yrittämässä paluuta ja tämähän ei sovi
alueella oleville Imperiumin joukoille. Kaiken näkevät Eldarien
Farseerit olivat tietysti ennalta tietoisia näistä asioista
ja onnistuivat manipuloimaan joidenkin Space Marine chaptereiden toimintaohjeita
saaden aikaan omiin tarkoituksiinsa sopivan epäluulon ilmapiirin
Keisarille lojaalien joukkojen keskuuteen... Kaiken tämän
lisäksi alueelle on saapumassa Tyranidien Hive Fleetin karistamista
yrittävä Tau laivasto-osasto...
Armeijalistat
Kun saavut turnaukseen sinulla tulee olla selkeä armeijalista.
Sen tulee sisältää kaikki miniatyyrit armeijassasi, niiden
pistehinta, varusteet hintoineen ja mahdollinen varustus jokaiselle
miniatyyrille. Laita myös nimesi ja puhelinnumerosi armeijalistaasi.
Tuomarit eivät kerää listoja, mutta saattavat suorittaa
pistotarkastuksia. Lisäksi lista tulee antaa vastustajan katsottavaksi
ennen pelin alkua.
Muista tarkistaa, ettei armeijalistasi sisällä laittomuuksia
ja sisältää täsmälleen käyttämäsi
armeijan. Mahdolliset laittomuudet johtavat pisteiden menetyksiin ja
törkeät sääntörikkeet tuomitaan tappioiksi
(ts. laittomalla listalla on mahdotonta voittaa turnausta). Turnaus
pelataan 1500 pisteen armeijoilla, joka tarkoittaa että armeijassasi
saa olla miniatyyrejä 1500 pisteen edestä tai vähemmän,
muttei yhtään enempää!
Armeijan rajoitukset
Armeijoita koskevat oman codexin rajoitukset. Kaikki armeijat, joille
ei ole vielä ilmestynyt codexia käyttävät kaikista
uusimpia White Dwarffeissa tai Chapter Approved (2004 versio) ilmestyneitä
sääntöjä. Lisäksi seuraavat asiat olisi hyvä
huomioida:
- Turnaus pelataan Warhammer 40.000 4. edition säännöillä
- Codexien mukaiset liittolaiset ovat sallittuja (eli niitä saavat
ottaa muutkin kuin Daemonhunterit ja Witch Hunterit)
- Assassineja saavat käyttää vain Daemonhunterit, Witch
Hunterit ja näitä liittolaisina ottaneet armeijat (eli joiden
toinen HQ valinta on Inquisitor Lord)
- Tyranidien omat hive fleetit ovat sallittuja
- Special Charactereita saa käyttää, jos ne eivät
vaadi vastustajan suostumusta
- Huomioikaa GW:n julkaisemat sääntötarkennukset codexeihin
uuden edition myötä
- Kaikki armeijat tehdään normaalin Force Organization Chartin
pohjalta, paitsi ne, joille on Codexissa oma (Saim-Hann, Iron Warriors,
jne.)
- Armeijan ei tarvitse olla maalattu, mutta kasattu kylläkin
- Forge World tavara, joka ei esiinny virallisissa armeijalistoissa
(codex/muu) on kielletty
- Turnauksen FAQ
löytyy Puolenkuun Pelien foorumilta
Sallitut armeijat
Uusi Space Marines Codex armeijoineen
Uusi Space Marines Codex + Dark Angels
Uusi Space Marines Codex + Blood Angels
Uusi Space Marines Codex + Space Wolves
Uusi Space Marines Codex + Black Templars
Vanha Space Marines Codex
Vanha Space Marines Codex + Dark Angels
Vanha Space Marines Codex + Blood Angels
Vanha Space Marines Codex + Space Wolves
Vanha Space Marines Codex + joku näistä:
- Black Templars
- Salamanders
- Imperial Fists
- Iron Hands
- White Scars
- Raven Guard
- Flesh Tearers
13th Company
Imperial Guard Codexin armeijat
Armored Company
Demonhunters
Witch Hunters
Chaos Space Marines Codexin armeijat
Lost and the Damned
Eldar
Craftworld Eldar Codexin armeijat
Ulthwé Strike Force
Dark Eldar
Orks
Speed Freaks
Feral Orks
Tau
Kroot Mercenaries
Necrons
Tyranids
Skenaariot
Neljällä ensimmäisellä kierroksella pelataan sattumanvaraisia
skenaarioita, jotka arvotaan nopalla seuraavasta taulukosta:
d66
11-13 Cleanse Alpha (special rules: none, voittoehdot:
375 VPs/table quarter)
14-15 Cleanse Gamma
16-21 Cleanse Omega
22-24 Recon Alpha (special rules: none, voittoehdot:
375 VPs/Scoring Unit completely in the enemy Deployment Zone at the
end of the game)
25-26 Recon Gamma
31-32 Recon Omega
33-35 Take & Hold Alpha (special rules: none,
voittoehdot: 375 VPs/Scoring Unit completely within 12” of the
table center at the end of the game)
36-41 Take & Hold Gamma
42-43 Take & Hold Omega
44-46 Seek & Destroy Alpha (special rules: none,
voittoehdot: 375 VPs/Scoring Unit left at the end of the game)
51-52 Seek & Destroy Gamma
53-54 Seek & Destroy Omega
55-61 Secure & Control Alpha (special rules: none,
voittoehdot: 500, 375 tai 300 VPs/loot counter)
62-63 Secure & Control Gamma
64-65 Secure & Control Omega
66 Kohlerin urut
Kierroksella 5 pelataan skenaario Kohlerin urut. Kohlerin urut skenaario
löytyy postitettavasta sääntöpaketista, muut skenaariot
löytyvät sääntökirjasta.
Kannattaa kuitenkin huomioida seuraavat asiat:
Maasto: Maastot on aseteltu ennen turnausta eikä
niiden järjestystä saa muuttaa.
Pelin alussa: Ennen peliä pelaajilla on n. 5
minuuttia aikaa esitellä armeijansa vastustajalle. Tämän
aikana on myös mahdollista esittää kysymyksiä koskien
vastustajan armeijaa (tokihan se on mahdollista pelin aikanakin, mutta
kysykää mieluummin ennen peliä). Armeijoiden esittelyn
jälkeen pelaajat sopivat miten maasto toimii (maastojen kokoluokitus,
mikä on vaikeakulkuista maastoa ja mistä saa minkäkin
suojan).
PISTEYTYS
Turnauksen voittaa se pelaaja, joka saa eniten pisteitä alla olevista
kategorioista. Tasapelin sattuessa voittaja on se pelaaja, jolla on
enemmän pisteitä peleistä. Jos tilanne on vieläkin
tasan ratkaistaan voittaja reilu peli –pisteiden perusteella ja
tämänkin ollessa tasan arvalla.
Pelit (0-100 pistettä)
Jokaisen pelin jälkeen pelaajat tulevat kirjaamaan tuloksensa
informaatiotiskille. Tarkemmat ohjeet pisteytyksestä:
Pisteiden erotus |
Voittajan pisteet |
Häviäjän pisteet |
0-150 |
10 |
10 |
151-750 |
13 |
7 |
751-1200 |
17 |
3 |
1201+ |
20 |
0 |
luovutus |
20 |
0 |
Reilu peli (0-5 pistettä)
Normaalisti vastustajan tulee saada 1 reilun pelin piste, mutta jos
vastustaja osoittaa todella epäurheilijamaista käytöstä,
voi pisteen jättää antamatta. Pisteet kirjataan informaatiotiskillä
samalla kun pelipisteetkin.
Maalaus (0-25 pistettä)
Pelaajat arvostelevat toistensa armeijat. Kumpikin antaa
0, 1, 2, 3, 4 tai 5 pistettä vastustajan armeijalle. Nolla tarkoittaa
maalaamatonta ja viisi täydellisen näköistä armeijaa.
Pisteet kirjataan informaatiotiskillä samalla kun pelipisteetkin.
Turnauksen aikataulu
Turnaus alkaa lauantaina 20.11.2004 kello 10:00 Lahden messukeskuksessa
ja etenee seuraavasti:
10:00 - 10:30 Ilmoittautuminen
11:00 - 13:30 Kierros I
13:30 - 14:30 Tauko
14:30 - 17:00 Kierros II
17:00 - 17:30 Tauko
17:30 - 20:00 Kierros III
MalliExpo -tapahtuma samoissa tiloissa on auki yleisölle kello
10-17 välisen ajan eli 1. tauon aikana on mahdollisuus tutustua
tapahtumaan ja ruokailla. Otteluiden jälkeen halukkaat opastetaan
majoituspaikkaan. Sunnuntaina 21.11.2004 jatketaan taas kello 10:00
alkaen seuraavasti:
10:30 - 13:00 Kierros IV
13:00 - 13:45 Tauko
13:45 - 16:15 Kierros V
noin klo 16:50 Palkintojen jako
Turnauksen voittaja palkitaan Forge Worldin kalliilla superraskaalla
Baneblade panssarivaunulla.