GameWorld 2002   -   Kaapelitehdas 29-30.11.2002

Kaapelitehtaan pimeä ja hieman ahdas tunnelma sopi loistavasti pelimessujen paikaksi. Messut oli levitetty yhteen isoon halliin, jossa konsolit olivat sulassa sovussa PC:n kanssa. PS2 oli varannut erikseen hallin päästä oman kerroksen, jossa Sonyllä oli tarjota messujen kattavin osasto joulun hittejä. Tunnelma oli parhaimmillaan kuin kunnon assemblyn tapaisessa tietokonetapahtumassa, missä jokainen voi keskittyä omaan laitteeseensa, metelin ja valojen vilkkuessa taustalla.

Hallin päässä oli lava, missä selostajat heittivät läppää ja häiritsivät valtavalta screeniltä PS2:lla kisaavia. Lavalla pyöri välillä tanssityttöä ja kaiken moista mainosheeboa, esiintymiset jäivät kuitenkin pahasti pelien varjoon. Laitteita oli paikalla kiitettävästi kaikilta kolmelta suurelta konsoli valmistajalta ja väki/laite suhde oli kerrankin kohdallaan ja missään vaiheessa ei näkynyt suuria jonoja, tosin johtuen varmasti osittain siitä, että mitään jonottamisen arvoista messuilta ei oikeastaan löytynyt.

Sonyn
omassa Pleikka kerroksessa oli sinistä tunnelmaa, jota tuntui puuttuvan osasta pelejä. Pääosaa näyttivät TonyHawk 4, jolle oli pyhitetty neljä Ps2 standiä. Suurin osa peleistä oli muuten perus konsoli kamaa. Muutamia autopelejä, lisenssi pelejä ja EA:n urheiluja.
Mainitsemisen arvoisia olivat ainakin Lord of the Rings mätkintä ja WRC Rally Extreme 2.

Xbox ja Nintendo oli laitettu vastakkaisille puolille hallia. Nintendo keskittyi lähinnä laajaan pelivalikoimaansa, GameBoy Advancedin ja vähän nuoremmille suunnattuihin peleihin.
Nintendo esitteli myös tulevaa varmaa hittiänsä Metroid Primea, joka tosiaan näytti pelattavuudeltaan ja grafiikoiltaan kaiken ennakko löylytyksen arvoiselta. Peleistä ainakin Need for Speed II Hot Pursuit oli varsin upean näköistä kaahausta ja monet GameBoy pelit vakuuttivat palattavuudellaan pienestä ruudusta huolimatta.
Xbox pyrki erottumaan massasta näyttävillä räiskinnöillä ja kasalla konsoleille jo tuikitavallisia extreme-pelejä. Xbox alueella huomiota herätti ehkä eniten suomalaisten TransWorld Snowboarding, jota pääsi tykittelemään sohvan pohjilta valtavalla screenillä.




Baana oli toimittanut paikalle Formula auton, jolla pääsi kaahaamaan GP4:sta. Ajotuntumaan ja fiilikseen tuli tosiaan huimasti uskottavuutta kun pyörät kääntyilivät ja ahdas kori tuntui puristavan G-voimia mutkissa.

GrandTheft Auto 3 Vice City oli joutunut pienen verhoilun ja K-18 kylttien taakse, joka ei tosin näyttänyt häiritsevän edes perheen pienimpiä. Efektit ja tunnelma ovat parantuneet GTA 3:sta entisestään ja rikollisura miamissa on varmasti yksi vuoden ehdottomia hittejä.

PC puolella pari pelivalmistajaa oli raahannut koneita paikalle, joilla pyöri PC:lle tyypillisiä strategia ja räiskintä pelejä. mm. Age of Mythology, Icewind dale 2, Medieval Art of War ja toki salamurhaaja peli Hitman 2.

Overdose oli laittanut pystyyn 12 koneen lanin, jossa pyöri lähinnä uusimmat netti-räiskinnät. Nettiräiskintään keskittyneet pelaajat olivat huomattavasti keskittyneemmän ja rauhallisemman oloisia verrattuna konsoli mätkijöihin, todistaen, että moninpeli räiskeessä ratkaisee taito eikä vain nopeat reflexit ja hyvä sormi koordinaatio.

Pelit lehdellä oli joka konsolille oma standi ja siellä olikin erittäin hyvä vertailla konsoleiden eroja. Myös Pelaaja lehti, aivan uusi kaikki laitteet kattava pelilehti oli esillä ja sen standista sai varsin edulliseen hintaan ekoja numeroita ainakin kuviltaan erittäin laadukkaasta lehdestä.

Laitteet edustivat itseään upeilla sävyillä. Xbox standit hehkuivat hapon-vihreää pitkällekkin ja Sonyn kerros oli coolin sininen. Nintendo jäi väri taistellussa vähän jalkoihin haaleammalla siniselleen. PC pelaajien ruuduilta heijastui kontrastit ja kalpeus keskittyneiden pelaajien naamoille.

Messu meininki jäi kuitenkin GameWorldista hieman puuttumaan, tarjolla ei ollut juurikaan mitään uutta, mitä ei olisi nähty tv:ssä tai Puolenkuun Pelien hyllyillä. Konsoleilla pyöriteltiin lähinnä joulun hittipelejä, jotka näyttivät uppoavan pelikansaan kyllä erinomaisesti, mutta lähinnä siinä mielessä, että mitä niistä valita pukin konttiin jouluksi. Messut sopivatkin lähinnä eri pelien testipaikaksi ja konsoli vertailuun. Ensi vuonna myös PKP pyrkii olemaan täysillä mukana, ole siis sinäkin!


















- Nostalgiaa, vanhoja koneita 20-vuoden sisältä toi paikalle pelit lehden sponsoroima Digitaaliarkeologia museo.