Titan
the Arena - säännöt suomeksi Olet kuitenkin enemmän kuin pelkkä karmean taistelun lopputuloksen veikkaaja. Jokainen pelaaja osallistuu taisteluun pelaamalla vuorollaan kortteja, joiden voimalla elämää ja kuolema kylväen kukin yrittää auttaa suosikkinsa turvallisesti koettelemusten läpi. Gladiaattorin tukijana voit käyttää gladiaattorin erikoikykyjä (loitsuja) vahvistamaan suosikkisi taistelukykyä tai kilpailijoiden vahingoittamiseen. Sekasortoa aiheuttavat lisäksi 11 hurjaa katsojaa, jotka ryntäävät
areenalle auttamaan suosikkejaan ja estämään kilpailijoiden
loitsujen käyttöä. Vieläpä liiton tuomaritkin
puuttuvat törkeästi taistelun kulkuun. Jokaisella gladiaattorilla on 11 tunnusvärinsä mukaista voimakorttia. Kortit sisältävät numeeriset voimaarvot 0-10. Pelikierroksella päällimmäiseksi pelattu kortti gladiaattorin kohdalla kuvaa gladiaattorin sen hetkistä voimaa ja taistelukykyä. Jokaisella gladiaattorilla on lisäksi kortissa kuvattu loitsu, jota
voi käyttää vain gladiaattorin tukija (eli pelaaja, jolla
on eniten näkyvissä olevia pelimerkkejä gladiaattorille)
pelaamalla gladiaattorille voimakortin. Jos tarjouskilvan voittanut pelaaja ei kykene pelaamaan tarjoamallaan pistearvolla tai korkeammalla olevaa korttia hän joutuu rangaistukseksi pelaamaan pelin loppuun 7 käsikortilla (loitsut voivat silti nostaa tilapäisesti käsikorttien määrää). Pelivuorot etenevät myötäpäivään jokaisen pelaajan suorittaessa vuorollaan kaikki pakolliset pelivaiheet. Joka vuorolla on pelattava kortti tavalla tai toisella tai passattava. Pelaaja ei saa passata mikäli jokin kortti on sääntöjen mukaan mahdollista pelata. Passaavan pelaajan käsikortit käännetään kaikkien nähtäväksi ko. pelaajan uuteen pelivuoroon asti. Pelaajat eivät saa tutkia aiemmin pelattuja tai pois heitettyjä kortteja. Pöytäpuheet liittoutumisten, pelistrategian, ym. suhteen ovat sallittuja ja ne voivat olla niin yksityiskohtaisia kuin kanssa pelaajat sietävät. Kuitenkaan mitään pakotteita sitoumusten noudattamiseen ei ole. Mitään rangaistuksia lupausten rikkomisesta ei ole säännöissä. Huolimatta em. “kaikki sallittua” asenteesta, pelaajat eivät
saa koskaan näyttää toisille käsikorttejaan ennen
kuin kortti pelataan tai hylätään paitsi käytettäessä
Titanin loitsua tai passattaessa. Pelaaja voi luvata esim. pelata jonkun
tietyn kortin muttei saa vahvistaa hyvää aikomustaan näyttämällä
todella omistavansa kyseistä korttia. SALAINEN: Pelaaja voi lyödä yhden salaisen vedon taistelussa. Salainen veto on lyötävä ensimmäisessä erässä. Kun ensimmäinen gladiaattori on kuollut ei salaisia vetoja enää voi lyödä. Salaisen vedon voittokerroin on 5. Jos pelaaja ei lyö lainkaan salaista vetoa ensimmäisessä erässä, hän voi sen sijaan lyödä 5 avointa vetoa taistelun aikana. Salainen veto lyödään valitsemalla gladiaattorin voimakortti käsikorteista ja sijoittamalla se pöydälle kuvapuoli alaspäin vedonlyöjän eteen ja sijoittamalla yksi pelimerkki kortille. Salainen veto kuluttaa pelaajan pelivuoron vaiheista sekä vedonlyönnin että kortin pelaamisen. Pelaaja voi vielä täydentää käsikorttiensa lukumäärän (8) jonka jälkeen vuoro on ohi. AVOIN: Pelaaja aloittaa pelivuoronsa mahdollisuudella asettaa panoksensa jollekin gladiaattorille, jolle ei pelattavassa erässä ole vielä asetettu pelimerkkiä. Kahta tai useampaa pelimerkkiä ei voi asettaa samalle gladiaattorille samassa erässä. Avoimen vedon lyönti tapahtuu sijoittamalla pelimerkki pelattavaan erään gladiaattorin kohdalle. Ensimmäisessä erässä veikattujen avoimien vetojen voittokerroin on 4, toisessa erässä 3, kolmannessa erässä 2 ja neljännessä 1. Viidennessä erässä ei vetoa saa enää lyödä. Neljännen erän jälkeen käteen jäävät pelimerkit ovat arvottomia. Pelaaja voi vuorollaan pelata voimakortin haluamalleen gladiaattorille vedonlyönnin kohteesta riippumatta. Pelaaja voi halutessaan paljastaa salaisen vetonsa oman vuoronsa alussa avoimen vedonlyönnin sijasta paljastamalla käännetyn voimakorttinsa ja sijoittamalla sen veikatun gladiaattorin taakse kuvapuoli ylöspäin. Pelimerkki sijoitetaan käännetyn kortin ja gladiaattorin väliin. Niin tehdessään pelaajasta voi tulla gladiaattorin tukija (=eniten avoimia veikkauksia). Pelaajan tekemien vedonlyöntien lukumäärää erässä
ei ole rajoitettu (huom. aiempi sääntö: 1 veto/ gladiaattori/
erä). Pelaaja voi veikata vaikka kaikki 5 vetoaan ensimmäisessä
erässä, jos siihen tarjoutuu tilaisuus. Kun jokaisella gladiaattorilla on kortti pelattavassa erässä (sarakkeessa) pelaajan vuoron päättyessä, erä päättyy. Gladiaattori, jolla on pieniarvoisin voimakortti, tuhoutuu. Tuhoutunut gladiaattori ja sille asetetut pelimerkit poistetaan pelistä ja kaikki gladiaattorille pelatut voimakortit asetetaan hylättyjen korttien pakkaan. Tämän jälkeen alkaa seuraava kierros, jonka aloittaa seuraavana
vuorossa oleva pelaaja. Uuden erän kortit pelataan uuteen sarakkeeseen
vastaavien gladiaattoreiden kohdalle (rivi). Näin jatketaan kunnes
kolme gladiaattoria on jäljellä. Kun hyväksytty pattitilanne on julistettu, kaikki ensimmäisessä
erässä pelatut kortit sekoitetaan uudeksi täydennyspakaksi.
Jokainen pelaaja nostaa yhden kortin, jonka jälkeen pelaajat tekevät
suulliset tarjoukset aloituksen voittamiseksi kuten pelin alussa (kohta
4.). Tarjouksen voittanut pelaaja aloittaa ja peliä jatketaan myötäpäivään
siten, että kukin pelaaja nostaa pelivuorollaan vain yhden täydennyskortin
(ellei käytä Rangerin loitsua). Loitsujen käyttö edellyttää myös voimakortin pelaamista gladiaattorille. Katsojakortin pelaaja ei voi käyttää gladiaattorin loitsua tai jos katsojakortti on pelatun erän päällimmäisenä korttina. Katsojakortin pelaamisesta johtuva loihtimiskyvyn menetys ei vaikuta jo aktivoituihin vaikutuksiin. CYCLOPS: Kykloopin tukijana voit pakottaa jonkin pelaajan puolittamaan (pyöristettynä ylöspäin) käsikorttinsa määrän ja pelaamaan seuraavan vuoronsa vajaalla kädellä. Sivuun siirrettävät kortit vedetään satunnaisesti käsikorteista. Loitsun kohteena oleva pelaaja saa kortit takaisin käteensä seuraavan pelivuoronsa päätteeksi ennen korttien täydennysvaihetta. DRAGON: Lohikäärmeen tukijana voit poistaa jonkun pelatavan erän näkyvissä olevan kortin joltain toiselta gladiaattorilta. Mahdollisesti alta esiin tullut kortti astuu puolestaan voimaan. Loitsun käyttäjä ei saa enää muuttaa mieltään kun alla oleva kortti on paljastunut näkyviin. Poistettu kortti asetetaan hylättyjen korttien pinoon. HYDRA: Hydran tukijana voit pelata toisen kortin pelattuasi voimakortin Hydralle. Jos pelaat kortin gladiaattorille, jolle myöskin olet tukijana, voit käyttää myös tämän loitsua. Toisen kortin peluumahdollisuutta ei voi käyttää salaisen vedon lyömiseen, koska veto pitää lyödä edellisessä vaiheessa. RANGER: Rangerin tukijana saat nostaa kolme korttia pelattuasi voimakortin Rangerille. Jos käsikorttiesi määrä nousee 8 korttiin tai yli, et voi ottaa täydennyskortteja ennen kuin käsikorttiesi määrä on alle 8. Mikäli täydennyspakka on loppunut loitsu on mitätön. TITAN: Titaanin tukijana saat vetää joltakin kanssapelaajaltasi
kolme korttia, joista voit pitää itselläsi yhden ja palauttaa
lopu kaksi. Vedettyjä kortteja ei saa näyttää muille
pelaajille (näkemistään korteista voi halutessaan kertoa
muille mitä tahansa toden ja valheen väliltä). Pelaaja,
jolta kortti on kaapattu, ei saa täydentää käsikorttejaan
ennen oman vuoronsa loppua. TROLL: Trollin tukijana voit nostaa käteesi jonkin aiemmin pelatun näkyvissä oleva ruskean Trollikortin pelattujen erien pakoista, paljastetun salaisen vedon pinosta tai hylättyjen pinosta. Loitsun aktivoinutta korttia ei saa nostaa. UNICORN: Yksisarvisen tukijana voit vaihtaa kahden näkyvän voimakortin keskinäistä paikkaa samalla rivillä (myös Unicorn:n). Korttien vaihto ei aktivoi uutta loitsua (uutta korttia ei pelata!). WARLOCK: Warlock:n tukijana voit hylätä enintään
kolme käsikorttia pelattuasi voimakortin Warlock:lle. Voit hylätä
myös elossa olevien gladiaattoreiden kortteja. Hylättävien
korttien kokonaismäärä säilyy silti korkeintaan kolmena
korttina pelivuorossa. Hylättäviä kortteja ei tarvitse
näyttää muille pelaajille. Ainoastaan päällimmäinen
kortti jää näkyviin. Suomentanut: |