Butchery Cup 2004 - raportti
Butchery
Cup on taas vietetty ja tämän leppoisan turnauksen säännöt
alkavat pikku hiljaa muotoutua kohdalleen. Turnaus tulee jatkossakin sisältämään
ruokailua ja oheistoimintaa pelaamisen lisäksi ja se tulee olemaan
vielä vahvemmin Forge Worldin kalustoon painottuva. Tänä
vuonna pelattiin 1500+ pisteen armeijoin seuraavin säännöin:
- Armeijan tuli olla maalattu.
- Jokainen pelaaja ilmoittautui turnaukseen yhdellä armeijalla. Armeijan
piti olla yhtä codexia, mutta sen sisällä sai tehdä
muutoksia turnauksen aikana, kunhan kaikki käytetyt miniatyyrit olivat
maalattuja. Esim. Pelaaja pelasi Dark Angeleilla. Hän sai lähteä
skenaarioon millä tahansa laillisella listalla Dark Angeleita, eli
hän pystyi valitsemaan vaikka puhtaan Deathwingin, Ravenwingin tai
tavallisia Dark Angeleita. Myös uutta Space Marine codexia sai käyttää!!!
-Kaikkiin armeijoihin sai 1500 pisteen lisäksi yhden ilmaisen
yksikön, mikäli yksikkö on aito ja maalattu Forge World
-miniatyyri. Myös miniatyyri, jossa on Forge Worldin osia laskettiin
tällaiseksi. Eli sait ottaa vaikka ilmaiseksi Rhinon, jossa oli Forgen
ovet, tai Land Raider Helionin, tai Titaanin tai mitä tahansa omistit
ja sen pystyi laillisesti yhdistämään listaasi.
Turnaus alkoi puolilta päivin ja kun pelaajat saapuivat paikalle
he arpoivat haastejärjestyksen. Kosti tosin käytti whiskipulloa
lahjuksena ja oikoi itsenkä aitoon komissaarityyliin suoraan ensimmäiseksi
haastajaksi ;) Peleille ei ollut aikarajaa ja ruokataukoineen pelailimmekin
yli puolen yön kunnes sen jälkeen oli iltapalan ja saunan aika.
Saunomisen ja jälkipelin pyörteissä menikin kolmeen yöllä
ja sitten vielä pelattiin videotykin kautta konsolipelejä aamukuuteen
asti, joten päivä oli varsin täynnä toimintaa. Seuraavana
aamuna olikin sitten enää muutaman tunnin unen jälkeen
perinteinen munapekoniaamiainen ja kotiin lähdön aika. Kaikki
vaikuttivat tyytyväisiltä ja ainakin itse pidin peleistä
isolla kalustolla todella paljon vaikka kaikki pelini hävisinkin.
Titaani hoiti hommansa hyvin, mutta pelasin muutoin pelini Ravenwingillä,
joka ei kieltämättä tällaisessa turnauksessa ole mikään
huippuvalinta. Otinkin nuo tietysti lähinnä siksi, että
niillä on nopea pelata ja minulle jäi siis enemmän aikaa
toimia kokkina. Tuomarina ja perinteisenä koiranhoitokomppanjana
oli taas Celeve.
Voiton tällä kertaa vei Eldarit Reaver-titaaninsa kera. Pelaajana
Juha Latikka aka Laticus.
Paikalla oli kiitettävästi raskasta kalustoa: Warhound Titan,
eldareiden Reaver Titan, muutamakin Cobra, Tempest, necroneiden Pylon
ja Shadowsword ainakin muistuvat mieleen. Ensi vuonna otetaan uusiksi
ja vielä massiivisemmalla meiningillä. Ensi vuoden Butchery
Cupiin voivatkin halukkaat tiedustella paikkoja, mikäli heillä
on turnaukseen sopivaa kalustoa.
Ensi
vuoden turnaus tapahtuu näillä näkymin seuraavin säännöin:
- Turnaus pelataan 2000 pisteen armeijoilla.
- Kaikkien miniatyyrien tulee olla maalattuja ja loppuun asti kasattuja
(tästä ei enää tingitä).
- Jokainen pelaaja ilmoittautuu turnaukseen yhdellä armeijalla. Armeijan
pitää olla yhtä codexia, mutta sen sisällä saa
tehdä muutoksia turnauksen aikana, kunhan kaikki käytetyt miniatyyrit
ovat maalattuja. Esim. Pelaaja pelaa Dark Angeleilla. Hän saa lähteä
skenaarioon millä tahansa laillisella listalla Dark Angeleita, eli
hän voi valita vaikka puhtaan Deathwingin, Ravenwingin tai tavallisia
Dark Angeleita.
- Kaikki kokonaan Forge Worldin kalusto maksaa armeijapisteisiin laskettaessa
vain 1/2 oikeasta pistemäärästään, mutta täydet
pisteet pisteitä laskettaessa. Tämä tarkoittaa, että
esim. 760 pisteen titaanin voi ostaa armeijaan 380 pisteellä, mutta
se on silti victory pointseja laskettaessa 760 pisteen arvoinen. Eli saat
siitä hillittömästi pisteitä jos se on pelikentällä,
mutta myös mahdollisesti menettäessäsi sen menetyksesi
ovat kovat. Kokonaan Forge Worldin kalustoksi lasketaan sellaiset miniatyyrit,
joille on säännöt Imperial Armourissa ja joille löytyy
oma Forge World miniatyyri, mutta ei Games Workshopin omaa miniatyyriä.
Pääsääntöisesti vain Forge Worldin omat
tuotteet hyväksytään. Vanhat Armorcast Warhammer® 40K
Model Archive -tuotteet hyväksytään kunhan niille löytyy
riittävän läheinen vastine Imperial Armour säännöistä.
Lisäksi joitain konversioja saatetaan hyväksyä, kunhan
ne ovat todella vakuuttavia. Kaikki tällaiset miniatyyrit
kuvaavat kuitenkin aina jotain Imperial Armourissa luokiteltua yksikköä
ja käyttävät tarkkaan sen sääntöjä.
- Osittain Forge Worldin miniatyyrit eli ajoneuvot, jotka voi päivittää
GW:n ajoneuvoista Forgen lisäosilla saman ajoneuvon uusiksi malleiksi
saavat tuon päivityksen ja alkuperäisen ajoneuvon välisen
piste-eron puoleen hintaan, jos päivitys on alkuperäistä
kalliimpi.
- Armeijoissa käytetään normaaleja Force Organizationeja,
mutta niiden lisäksi on 0-3 Super-Heavy option.
- Myös kaikki Imperial Armourin sentry turretit yms. pienet kalustot
ovat sallittuja ja jopa suositeltavia, sillä kaikki erikoisuudet
rikastuttavat turnaustapahtumaa.
- Turnauksessa pelataan kolme pelikierrosta. Pelaajat laitetaan haastamisjärjestykseen,
jonka mukaan he pääsevät haastamaan toisiaan vastustajikseen.
Haasteiden aloittaja valitsee joko pöydän, jolla pelaa tai vastustajan,
jota vastaan pelaa. Sitten seuraava valitsee samoin jne. kunnes kaikille
on määräytynyt pelipöytä ja vastustaja. Varsinaisen
skenaarioon otettavan pelilistan joutuu tekemään vasta kun on
nähnyt ketä vastaan pelaa ja millä pöydällä,
sekä kuullut millaisesta skenaariosta on kysymys.
- Ensimmäisellä kierroksella ensimmäisenä haastaa
se pelaaja, jolla on mukanaan eniten 1/2 hintaisia pisteitä eli eniten
Forge World -kamaa, jota saa ottaa puoleen hintaan kentälle. Toisena
valitsee se, jolla näitä on seuraavaksi eniten jne. Tasapisteissä
arpa ratkaisee.
- Myöhemmillä kierroksilla eniten pelipisteitä kerännyt
haastaa ensin, mutta tasatilanteissa vaikuttaa 1/2 hintaiset pisteet ja
yhä tasan sattuessa arpa.
- Jokaisesta skenaariosta saa pisteitä seuraavasti: Voitto 2, tasapeli
1 tai tappio 0. Muita piste-eroja ei ole. Lopullisessa pisteytyksessä
pelaaja saa kuitenkin 10% myös vastustajiensa keräämistä
pisteistä eli kannattaa harkita tarkkaan kenet haastaa.
- Lopullista tulosjärjestystä laskettaessa katsotaan ensin pisteet
(omat plus 10% omien vastustajioen pisteistä), sitten mahdolliset
keskinäiset pelit ja lopuksi 1/2 hintaisten pisteiden määrä.
Eli jos molemmilla on täysin samat pisteet lopussa, eikä keskinäistä
ottelua ratkaisemassa, se voittaa, jolla oli enemmän Forgen kalustoa
mukana. Eikö kuullosta reilulta? Ei kuulukkaan!
Keskustelu
aiheesta foorumillamme
|